Раннє дитинство – період від народження до трьох років – є надзвичайно важливим етапом розвитку людини. Водночас діти цього віку є однією з найбільш уразливих груп дітей у суспільстві. Згідно досліджень в перші роки життя у близько 13-18% дітей виявляють затримку чи порушення розвитку та можливий ризик їх виникнення. На думку вчених і практиків, саме діти цього віку потребують комплексної допомоги фахівців, яка має надаватися відповідно до сучасних науково обґрунтованих підходів, бажано в умовах сімейного догляду та виховання. Тому запровадження системи раннього втручання є актуальним питанням для України з огляду на значну чисельність дітей із порушеннями психофізичного розвитку раннього та дошкільного віку. Раннє втручання вважається однією з найбільш важливих послуг, призначених, передусім, для певної групи маленьких дітей, нормальний розвиток яких є під загрозою. Причини загрози можуть бути наступними: - встановлений медичний діагноз; -несприятливі перинатальні фактори (наприклад, недоношеність, низька маса після народження, асфіксія, штучна вентиляція легень тощо ); -неблагополучні зовнішні обставини розвитку дитини. Що ж вкладається у термін «раннє втручання»? Раннє втручання - це міждисциплінарна сімейно-центрована система комплексної допомоги дітям раннього віку з порушеннями розвитку й дітям груп біологічного та соціального ризику, спрямована на покращення розвитку дитини та підвищення якості життя родин, це раннє виявлення командою спеціалістів різного профілю проблем зі здоров’ям та розвитком дитини, вчасне і оперативне надання їй допомоги, що дозволяє знизити інвалідизацію дитини в майбутньому. Зазначена послуга поєднує медичну, психологічну, соціальну, освітню допомогу. Це робота із сім’єю, а не лише з дитиною. При цьому важливо у центрі уваги тримати інтереси дитини, її потреби; теорії розвитку, прив’язаності та нормалізації; працювати у ситуації, що впливає на дитину. Тому принципами раннього втручання є сімейно-центрованість, рутинно-орієнтованість, командний підхід, координація сервісів та ресурсів. Послуга раннього втручання надається після визначення індивідуальних потреб дитини та її сім’ї, складання індивідуального сімейного плану раннього втручання та укладання договору про надання такої послуги. Визначення індивідуальних потреб дитини та її сім’ї здійснюється фахівцями команди раннього втручання, що передбачає два етапи: - первинне звернення сім’ї дитини до надавача послуги раннього втручання, яке може бути письмовим або усним (повідомленим на особистому прийомі чи за допомогою засобів телефонного зв’язку через визначені контактні телефони); - перша зустріч фахівців команди раннього втручання з дитиною та її сім’єю, які проводять: оцінювання активності та участі дитини, а саме наявних у неї здібностей до виконання будь-яких дій, навичок; оцінювання труднощів, з якими дитина зіштовхується при виконанні певних дій; оцінювання впливу зовнішніх та особистісних факторів на функціональні можливості та стан здоров’я дитини. Висновок та план втручання формується лише після спільного обговорення спеціалістів між собою та з батьками дитини і складається з медичного діагнозу, оцінки рівня функціональної організації поведінки дитини, можливостей батьків щодо побудови дитячо-батьківських відносин. На наступному етапі в залежності від провідної проблеми виділяється спеціаліст, який розпочинає роботу з дитиною. Тоді він же (або інша особа, в залежності від організації роботи команди раннього втручання) здійснює подальшу координацію команди спеціалістів, які реалізують індивідуальний план допомоги дитині і сім’ї, в якій вона виховується.. Як виявити проблеми розвитку дитини батьками або фахівцями? Хоча в більшості випадків народження дитини відбувається в потрібний термін і пологи проходять без проблем, іноді виникають ситуації, коли новонароджена дитина особливо вразлива. Тому важливо приділяти значну увагу процесу розвитку дитини, якщо: • під час вагітності не було регулярних медичних обстежень; • вагітна жінка має хронічні або гострі захворювання; •дитина народилася передчасно або мала низьку вагу при народженні; • пологи були складними або новонароджена дитина попала до відділення реанімації після народження; • у дитини було серйозне інфекційне захворювання протягом першого року життя; • в сім'ї вже є дитина, яка має проблеми розвитку. За цим посиланням ви можете пройти анкетування, яке було розроблено для того, щоб якнайшвидше визначити, чи має дитина розлади розвитку і таким чином почати допомагати їй з метою зниження негативних наслідків. (https://docs.google.com/.../1TG00O0YI3H2AWyCX.../viewform... ) Розлад розвитку дитини може бути глобальним за 4-ма видами розвитку або лише за одним видом: загальна моторика; окорухова координація (координація між оком та рукою) і дрібна моторика; мова та спілкування (мовлення, розуміння); взаємодія та поведінка. Також це може бути пов'язано з розладами сенсорного розвитку. Якщо ці попереджувальні знаки стосуються вашої дитини, то отримати послугу раннього втручання ви зможете звернувшись до: 1) Центру комплексної реабілітації для дітей з інвалідністю «Оберіг» Краматорської міської ради (виконує функції регіонального методичного центру щодо реалізації пілотного проекту). Адреса: 84301, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Двірцева, буд. 57-а, тел. 626471282, e-mail: centerkram@krm.gov.ua; 2) Комунального некомерційного підприємства «Центр реабілітації дітей з органічними ураженнями нервової системи м. Бахмут». Адреса: 84500, Донецька область, м. Бахмут, вул. В. Першина, буд. 13, тел. +380 0505537487 3) Комунального некомерційного підприємства «Краматорський будинок дитини «Антошка». Адреса: 84331, Донецька обл., м. Краматорськ, вул. Двірцева, буд. 67-А, тел. +380500484647.